KLM –  Air France 1 – 0,  het personeel van beide bedrijven verliest

Afgelopen weekend kwam zowel in Frankrijk als in Nederland een petitie tegen de stakingen bij Air France in het nieuws. Tussen 10 en 13 juni hebben ruim 7000 mensen in Nederland een on-line petitie getekend waarin zij hun Franse collega’s oproepen niet te staken*). Te zien is dat de petitie is getekend vanaf zo’n 5.900 verschillende IP-adressen, dat wil zeggen dat in 1.100 gevallen eenzelfde computer is gebruikt. De meeste ondertekenaars geven plaatsen op waar veel KLM-personeel woont. On-line petities lenen zich voor allerlei soorten manipulaties met de identiteit van de ondertekenaars. In dit geval nemen we echter aan dat inderdaad KLM-personeel massaal de petitie heeft getekend, omdat deze gang van zaken overeenkomt met het beeld van een uiterst laag niveau van strijdbaarheid en klassenbewustzijn bij de meeste werknemers in Nederland. Hoe moeten we dit plaatsen ten opzichte van het beeld van enorm strijdbare en klassenbewuste arbeiders in Frankrijk dat in de media naar voren komt?

Air_France_&_KLM
Afbeelding: Wikipedia

In dit artikel zullen we zien hoe zowel de Franse als de Nederlandse vakbonden het personeel tegen elkaar hebben opgezet en hoe de directie daarvan profiteert om de arbeidsvoorwaarden van het hele personeel verder onder druk te zetten.

Inzet van de Franse vakbond

Terwijl in Frankrijk allerlei stakingen gericht zijn tegen de veranderingen in de arbeidswetgeving, in werkelijkheid tegen de algemene aanval op het levenspeil van de arbeiders door werkgevers en de ‘socialistische’ regering, richten de drie pilotenvakbonden zich op specifieke eisen die een aansluiting bij andere stakingen in de weg staat:

  • tegen bepaalde wijzigingen in het systeem van beloningen per 1 juni;
  • tegen het steeds meer uitbreiden van activiteiten bij KLM ten koste van activiteiten bij Air France.

De laatste eis isoleert in feite de Franse werknemers van Air France – KLM van hun Nederlandse collega’s. Van de directie van de onderneming is niet anders te verwachten dan dat ze elk verschil in arbeidsvoorwaarden tussen beide landen zullen gebruiken om de arbeidsvoorwaarden in hun geheel, voor het hele personeel omlaag te brengen. De fusie van beide luchtvaartmaatschappijen had tot doel om de onderlinge concurrentie tussen beide bedrijven op te heffen en om beter te kunnen concurreren tegen andere vliegtuigmaatschappijen. In die concurrentiestrijd met b.v. Easy Jet (waarvan de piloten op Schiphol deze week gaan staken) en b.v. het Zweedse SAS (waarvan de piloten al in staking zijn) worden de salarissen steeds verder verlaagd en de werkdruk verhoogd.

De Nederlandse bond VNV

Wanneer werknemers op de eerste plaats bezorgd zijn over de kaspositie van ‘hun’ bedrijf, zoals de Nederlandse bond VNV wil met de door hem opgezette petitie, en pas op de tweede plaats over hun eigen positie als werknemer, dan geven ze bij voorbaat toe aan die druk van de werkgevers, en geven ze Air France / KLM de gelegenheid om de aanvallen op het levenspeil verder op te voeren, ook en vooral op die van het personeel in Nederland.

Dijsselbloem komt op voor KLM

De Nederlandse minister van Financiën Dijsselbloem sprak dinsdag 7 juni met zijn Franse collega, volgens de pers om ‘de Nederlandse belangen’ te verdedigen. Het KLM-personeel denkt toch niet echt dat de ‘socialist’ Dijsselbloem opkomt voor hùn belangen als werknemers, terwijl de Franse minster die van ‘zijn’ werknemers zou verdedigen? In EU-verband was het dezelfde Dijsselbloem die de Griekse arbeiders, werklozen en gepensioneerden verder heeft afgeknepen en nog dieper in de ellende heeft gestort, met als enige doel om te zorgen dat internationale banken via Griekenland miljarden aan EU-geld in hun kas krijgen gestort. Dit soort ‘socialisten’ kent maar één werkelijkheid en één belang, die van de kapitalisme. Dijsselbloem heeft met zijn Franse collega een gezellig onderonsje gehad waarin ze elkaar geïnformeerd hebben over het verloop van de aanvallen op de Franse arbeiders, zoals die eerder zijn afgesproken op internationaal overleg binnen b.v. de EU, de OESO en de G20.

De nieuwe topman van van Air France / KLM lacht in zijn vuistje

De komende nieuwe topfunctionaris van Air France / KLM, Jean-Marc Janaillac, heeft zich dan ook gehaast om te verklaren dat het onder zijn leiding  bespreekbaar is om beide bedrijven weer in evenwicht te brengen (Le Figaro 8-6-2016). De scheidende topman Alexandre de Juniac ontkende die mogelijkheid vandaag. Dat geeft de komende man de mogelijkheid om straks uit te leggen waarom uitbreiding naar Nederland zo gunstig is voor de onderneming: het personeel is er goedkoper. Dus als de Franse vakbonden willen meewerken om de loonsom bij Air France te verlagen? De Nederlandse vakbond VNV zou volgens Le Figaro van 12 juni namens het vliegende en grondpersoneel van KLM in Nederland hebben gezegd “Het is de omgekeerde wereld. Wij bezuinigen en in Frankrijk willen ze daarvan profiteren”. Janaillac weet dus precies welke prijs hij de VNV straks kan vragen voor het behoud van vluchten voor KLM: verslechtering van de arbeidsvoorwaarden in Nederland.

Geen illusies over vakbonden of ministers, van welke partij dan ook

Van de directie, ministers of vakbonden heeft het personeel in Nederland of Frankrijk niets te verwachten. In Frankrijk hebben de arbeiders door regelmatige stakingsacties in de afgelopen 10 tot 20 jaar ervoor gezorgd dat ze minder te lijden hadden van de aanvallen op het levenspeil wereldwijd. Dit feit laat zien dat alleen de strijd loont, maar ook dat de vakbonden pas tot stakingen oproepen als een laatste poging om de leiding in handen te houden en daarmee alle pogingen tot uitbreiding naar andere categorieën personeel of andere sectoren te voorkomen. Wat dat betreft is een verenigde strijd van personeel van Air France en van KLM voorlopig een illusie. We zien dat de vakbonden gebruik maken van de gerichtheid van met name het vliegend personeel op ‘hun eigen’ sector om de aandacht af te leiden van mogelijkheden om in andere richting de strijd uit te breiden.

Dat verhindert niet dat het van groot belang is dat werknemers op informele basis met elkaar van gedachten wisselen over de ervaringen die ze hebben opgedaan in recente stakingen en de manipulaties van politiek en vakbonden. Soms zullen die gesprekken leiden tot verheldering en een zekere overeenstemming met betrekking tot toekomstige mogelijkheden van gezamenlijke actie. In dat geval is het van wezenlijk belang om contact met elkaar te houden, en waar mogelijk een bedrijfskern van gelijkgezinde werknemers te vormen die in de toekomst oproepen tot verenigde strijd kan doen. Die tijd komt misschien sneller dan nu – in de nasleep van de petitie – voor mogelijk wordt gehouden.

U hoeft het niet eens te zijn met alles in deze tekst, maar om de discussie te bevorderen, verspreidt de tekst via social media, per mail of kopieer en deel uit: KLM-AirFrance.

-.-

*) De tekst van de petitie:

Wij KLM, KLC en Transavia personeel,
Doen een dringend beroep op onze AF collega’s om de geschillen met uw directie op constructieve wijze te beslechten.
Wij vragen u om daarbij af te zien van publieksonvriendelijke acties.
Wij onderkennen uw situatie en voelen ons betrokken. Echter menen wij dat het verder onder druk zetten van de kaspositie geen oplossing zal bieden en de problemen slechts zal vergroten.

 ———

Nous, employés de la compagnie KLM, KLC et Transavia,
demandons à nos collègues d Air France avec urgence, de trouver une solution constructive aux différends qui les séparent de la direction.
Nous vous demandons de ne pas agir au détriment de nos passagers.
Nous sommes préoccupés par la situation actuelle tout en comprenant les efforts qui vous sont demandés.
Toute détérioration de notre trésorerie n’apportera aucune solution mais au contraire nous poussera encore plus au bord du gouffre.

Volledige overname van dit artikel is toegestaan met vermelding van de bron:
https://arbeidersstemmen.wordpress.com/2016/06/13/klm-air-france-1-0-het-personeel-van-beide-bedrijven-verliest/

Advertenties
KLM –  Air France 1 – 0,  het personeel van beide bedrijven verliest

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s