Meer lezen:
- The Communist Left and Marxist Humanism – Part 1 On Trump and Neo-Fascism.
-
The Communist Left and Marxist Humanism – Part 2 The ‘Unfinished American Revolution’.
- Curaçao: de algemene staking van 15 september 2016, een herhaling van Trinta di Mei?.
Voor een beter begrip van de recente uitbarsting van protesten in St. Louis (see Rebellion continues) tegen aanhoudend racistisch politiegeweld in de Verenigde Staten, volgen hier fragmenten van een achtergrondartikel door Gerry Emmett.
De racistische aanval die door het Trumpism is geopend, kan niet los gezien worden van de vrouwenhaat waarvan ook zijn regering doordrenkt is. Het begint al met Trumps eigen geschiedenis van gebruik en misbruik van vrouwen. Maar voor sommige vrouwen, met name zwarte vrouwen, bestaat er al een soort totalitarisme, vergelijkbaar met de gevangenis.
Dit komt duidelijk naar voren in de strijd van Zwarte vrouwen voor het recht op zeggenschap over hun eigen lichaam. Renee Bracey Sherman van Echoing Ida beschrijft het als volgt:
“Wanneer we kiezen voor abortus, worden we voor misdadigers uitgemaakt door anti-abortus demonstranten die zout strooien in de wonden die de geschiedenis van racisme in ons land heeft achtergelaten… Ik hoor deze demonstratenten vaak racistische scheldwoorden schreeuwen en dingen zeggen als ‘unborn black lives matter’ (ongeboren zwarte levens doen er toe) wanneer Zwarte mensen aan hen voorbij lopen… Maar als we ervoor kiezen om een zwangerschap voort te zetten die we niet kunnen betalen, worden we stereotiep behandeld en zijn we bijstands-prinsesjes… Zwarte vrouwen worden veroordeeld omdat ze ‘te vroeg’ kinderen krijgen, en al helemaal om kinderen te hebben die de maatschappij ‘onwettig’ vindt. (…)
Wanneer, ongeacht welke levens we onze kinderen verschaffen, ze worden vermoord door politie-agenten, dan worden onvermijdelijk de keuzes die we maakten in de opvoeding bekritiseerd. Van verwekking tot de dood. Verdoemd, wat we ook doen.”
Net zoals het Trumpisme een aanval is op ieder aspect van het leven, net zo zijn in de door gekleurde vrouwen geschapen beweging voor rechten op het gebied van voortplanting alle kwesties die zelfbeschikking mogelijk maken, met elkaar verbonden. Revolutionairen worden op de proef gesteld om dergelijke uitingen van humanisme – dergelijk verlangen naar universaliteit – te begrijpen en eraan gehoor te geven.
Het wezen van de geschiedenis van de V.S. komt tevoorschijn
De groei van het inheemse Amerikaanse fascisme heeft nieuwe aspecten, maar zijn wortels zijn diep. Het groeit uit de historische ondergrond van het racisme van een maatschappij die is gebaseerd op slavernij en volkerenmoord. Het wordt geconditioneerd door de onoplosbare wereldkrisis die sinds het midden van de jaren zeventig het kapitalisme heeft aangetast en door de bewuste bevordering van racisme door de politici van de heersende klasse George Wallace, Richard Nixon en de “Southern Strategy”, Ronald Reagan, door de als een kanker groeiende gevangenisindustrie, en nu door Trump. Bevorderd door de schijnheiligheid en het racisme van de Democraten zonder ruggegraat.
Dit is een strijd op leven- en dood, en met wereldwijde gevolgen. Trump’s uitspraken zijn bedoeld om de aandacht van één feit af te leiden: dit machtsvertoon van neo-nazi’s / KKK / “alt-right” werd gepland in het Witte Huis. Ongetwijfeld was de “strateeg” Stephen Bannon vanaf begin af aan op de hoogte was van de mars “Unite the Right”. Ongetwijfeld heeft hij dit met Trump besproken. Trump heeft de nazi’s niet achteraf veroordeeld, omdat hij tevoren geen afstand van hen heeft gedaan. (…)
Het ontslag van Stephen Bannon betekent niet dat hij niet langer een strateeg van Trumpism zal zijn, maar dat hij nu van buitenaf zal werken als een organisator van Trumps racistische achterban – die hij zal proberen uit te breiden. En hij zal steun en geld krijgen van rechtse miljardairen zoals de familie Mercer. (…)
Zo trekken Trump en Bannon ten strijd in raciale en andere kwesties die ze minachtend betitelen als ‘identiteitspolitiek’. En ze proberen uiterst specifieke segmenten van de arbeidersklasse aan te spreken.
De achtergrond van Trump als vastgoedontwikkelaar is gebonden aan historisch racistische bouwvakbonden. Deze vakbonden hebben Nixon’s optreden van gehelmde bouwvakkers van 1970 tegen anti-oorlogsdemonstraten uitgevoerd, minderheden het lidmaatschap tot in de jaren zeventig geweigerd en Zwarte jongeren geweigerd van Chicago’s Washburne Handelsschool. Ondanks enige vooruitgang, zijn dit ook de vakbonden die het meest enthousiast waren over de verkiezing van Trump, met inbegrip van zijn oproep om de Dakota Access-pijpleiding te bouwen, waar andere vakbonden tegen waren uit solidariteit met inheemse Amerikanen.
Aan deze kiezersachterban hebben Trump en Bannon een deel van de industriearbeiders toegevoegd die zich bedreigd voelen door migratie-arbeiders, vrouwen en gekleurde mensen. Enkele van deze types zijn omgezwaaid naar ‘alt-right’ en zijn internetachterban. (…)
In de hele Amerikaanse geschiedenis komt het absolute tegendeel van dit racistische kapitalisme tot uitdrukking in de Zwarte vrijheidsstrijd. Bij elk keerpunt wees deze strijd naar de toekomst. Zowel de arbeiders als de Zwarte massa’s hebben pas een keerpunt bereikt wanneer de twee bewegingen samenvielen. Daarom erkent het Marxistisch-Humanisme de realiteit van de Zwarte massa’s als voorhoede in belangrijke keerpunten in de Amerikaanse geschiedenis, als veel meer dan slechts een politieke analyse.
Het is een filosofische categorie die de weg wijst naar het te boven komen van deze verschrikking door het samenvallen van de Zwarte vrijheidsstrijd met andere krachten van de revolutie, met name de arbeiders. Op een moment dat Black Life’s Matter, de strijd van de gevangenen, de agitatie van vrouwen en de absolute bevestiging van de menselijke waardigheid in zo’n direct conflict komen met de vernederende ideeën van het Trumpism, zien we dat deze filosofische categorie tot leven komt.
Net als alle categorieën van Marx en van het Marxistisch Humanisme, is het een kwestie dat mensen onze eigen werkelijkheid zo volledig begrijpen en zelf in handen nemen, dat we in staat zijn om een meer menselijke wereld te zien en te scheppen.
Zoals Raya Dunayevskaya schreef: “De absolute uitdaging van onze tijd is de concretisering van Marx’s concept van ‘revolutie in permanentie’. De Zwarte dimensie is van cruciaal belang voor de totale omwenteling van de bestaande uitbuitings-, racistische en seksistische maatschappij en het creëren van nieuwe, waarachtig menselijke verhoudingen”. Bron: American Civilization on Trial: Black Masses as Vanguard.*)
Zwarte massa’s, arbeiders, vrouwen, LGBTQ [Lesbische, Homoseksuele, Biseksuele, Transgender en Heteroseksuele mensen] en jongeren hebben geen toekomst als ze niet deze uitdaging aannemen van deze maatschappij die de afgrond inzakt naar het barbarendom.
*) Online versie.
Vertaling F.K. 17-9-2017
(aanvulling op het artikel Het fascisme verklaart de burgeroorlog in Charlottesville, Virginia, op basis van de volledige versie uit de gedrukte versie van News & Letters).
Volledige overname van deze vertaling is toegstaan bij vermelding van de bron:
https://arbeidersstemmen.wordpress.com/2017/09/16/toenemend-racisme-in-de-v-s-betekent-een-uitdaging-aan-alle-bewegingen-voor-vrijheid/#more-10280
Meer lezen:
- The Communist Left and Marxist Humanism – Part 1 On Trump and Neo-Fascism.
-
The Communist Left and Marxist Humanism – Part 2 The ‘Unfinished American Revolution’.
- Curaçao: de algemene staking van 15 september 2016, een herhaling van Trinta di Mei?.